Sunday 28 April 2013

Novel Melunas Rindu

Tema

      Tema novel Melunas Rindu ialah kasih sayang.  Tema ini ditunjukkan melalui watak utamanya, Fuad.  Fuad amat menyayangi ibu kandungnya.  Dia berusaha mencari kubur ibunya yang dikatakan telah meninggal dunia.  Akhirnya dia dapat bertemu dengan ibu kandungnya, Mariana.  

      Selain itu, dia juga menyayangi ibu dan bapa angkatnya.  Dia membantu Mak Salmah mencari kayu api untuk memasak.  Dia membelikan Pak Ismail sebidang tanah untuk bercucuk tanam dan motosikal untuk memudahkannya pergi ke surau.

Persoalan

1. Tanggungjawab dalam keluarga
    Fuad bertanggungjawab terhadap keluarga angkatnya dengan menziarahi mereka di Pahang.

2. Tidak amanah terhadap tugas
    Cikgu Zamani tidak menjalankan tugas terhadap anak-anak muridnya.  Dia tidak masuk ke dalam kelas                    sebaliknya menghabiskan masa di bilik guru.

3. Berbudi kepada tanah
  Fuad membeli sebidang tanah terbiar milik Awang Sojar dengan harga sepuluh ribu ringgit.  tanah itu       ditanaminya jagung

4. Kepentingan ilmu
    Fuad dan Farhana telah bekerjasama mengadakan kelas tambahan untuk mengajar anak-anak muridnya menguasai bahasa Inggeris.

5. Kasih sayang yang terhalang
    Kasih sayang antara Fuad dengan Sofia terhalang setelah mengetahui bahawa mereka sebenarnya ialah adik-beradik.  Begitu juga kasih kasih sayang antara Fuad dengan Farhana.


Watak dan Perwatakan

Watak utama - Fuad

1. Penyayang
    Fuad menyayangi Farhana dan juga ibunya.  Dia sanggup mencari kubur ibunya.  Akhirnya dia mencari ibunya setelah mengetahui ibunya masih hidup.

2. Rajin
    Fuad rajin membantu Pak Ismail dan Mak Salmah.  Dia membantu mencari kayu api di hutan berhampiran dan mengusahakan tanaman jagung.

3. Prihatin 
    Fuad membantu Borhan membawa anaknya yang sakit ke Klinik Ihsan yang terletak di tengah-tengah bandar Kuala Terengganu walaupun hari sudah lewat malam.

   
 Watak sampingan - Farhana

1. Penyayang
  Farhana amat menyayangi ibunya.  Dia melawat dan menjaga ibunya semasa ibunya sakit di Hospital Tengku Ampuan Afzan.

2. Rajin
    Farhana berusaha sedaya-upaya meningkatkan prestasi bahasa Inggeris murid-murid di sekolahnya iaitu SMK Sri Setia

3. Berani
   Farhana berani menegur kesilapan Cikgu Zamani dan bertengkar dengan Cikgu Zamani yang tidak amanah dalam menjalankan tugas.

Latar Tempat

No comments:

Post a Comment